Het verhaal van Dave

Foto van Dave

"Waarom luistert er niemand naar mijn verhaal?"
Dave, 15 jaar

Dave: "Al zes weken loop ik rond met een gedragskaart 'om mijn gedrag onder controle te krijgen'. Ze bekijken mij onder een vergrootglas. 't Is nooit goed. En maar dreigen dat ik nog ga buiten vliegen als ik zo voortdoe. Niemand luistert naar mijn verhaal. Ik word alleen maar 'gevolgd'. Mijn vader heeft al een gesprek gehad met de leerlingenbegeleider en de directie. Maar dat heeft weinig uitgehaald.

Zo werd Dave door de Klachtenlijn geholpen

"We hebben uiteindelijk naar de Klachtenlijn gemaild. Chris van de Klachtenlijn heeft eerst met ons gebeld om naar mij te luisteren. Daarna naar de school, nadat ik hiervoor mijn toestemming gaf. Hij gaat iedereen nu samen brengen voor een gesprek om:
• te bekijken of de inhoud van mijn gedragskaart kan aangepast worden aan wat de school nu echt verwacht van Dave. En ook om eens te kijken hoe het wat sympathieker geformuleerd
kan worden.
• momenten in te plannen waarop we kunnen bespreken wat goed en wat minder goed liep, om zo bij te sturen of afspraken te verfijnen.
• me wat hoop te geven dat het wel goed komt! En om de spanningen rond de gedragskaart en mijn gevoel dat ik geviseerd word te bespreken.
• momenten in te plannen waarop we kunnen bespreken wat goed en wat minder goed liep, om zo bij te sturen of afspraken te verfijnen."

Meer informatie?

Wil jij meer weten over sancties op school? Wat kan en wat kan niet? Wat zijn jouw rechten? Lees meer in PDF Straffe School (393.63 kB).
Zit je met vragen of een probleem? Ga langs bij de leerlingenbegeleider van het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding). Wie dat is voor jouw school, vind je terug op de website van je school, op smartschool of in je agenda . 

Heb jij ook het gevoel dat je niet correct wordt behandeld? Zocht je hulp maar wil of kan niemand iets doen?

Contacteer de Klachtenlijn. Gratis en vertrouwelijk. Wij helpen je verder.

Stuur een klacht

Wat kan de Klachtenlijn voor jou doen?

Je voelt je niet correct behandeld? Je hebt een klacht over je rechten? Je zit vast? De Klachtenlijn van het Kinderrechtencommissa­riaat helpt jou verder.