Het verhaal van Femke

Foto van Femke

"Dat mogen ze me toch niet afpakken?"
Femke, 14 

Femke: "Omdat ik dyslexie heb, werk ik meestal op m'n laptop met spellingscontrole. Maar die nieuwe van Nederlands begreep dat niet."

"Als je je goed concentreert, zal het wel lukken om foutloos te schrijven, zei ze. Ook naar de directeur en die van 't CLB wilde ze niet luisteren. Zelfs de koepel van 't onderwijs in Brussel kon niks doen. Ondertussen had ik de ene slechte toets na de andere."

Zo werd Femke door de Klachtenlijn geholpen
"Uiteindelijk heb ik de Klachtenlijn gebeld. Michaël van de Klachtenlijn heeft een gesprek gehad met de directie, het CLB, de leerkracht Nederlands en mijn ouders. Door die dyslexie heb ik recht op 'redelijke aanpassingen', want schrijven is echt te lastig voor mij. Na veel praten is het toch in orde gekomen. Ik krijg waar ik recht op heb en mag de laptop gebruiken. De afspraken werden ook duidelijk genoteerd en aan mijn dossier toegevoegd. Nu is alles duidelijk voor iedereen en zijn er geen discussies meer."

Heb je ook het gevoel dat je niet correct wordt behandeld?
Zocht je overal hulp, maar wil of kan niemand iets doen? Klop dan aan bij de Klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat. Of het nu gaat om een situatie op school, in de sportclub, op straat, in de jeugdbeweging, in de jeugdzorg of de hulpverlening... Of je voelt je slecht behandeld door de overheid of een officiële dienst? Bel, mail, schrijf of surf en wij helpen je verder.

Stuur een klacht

Wat kan de Klachtenlijn voor jou doen?

Je voelt je niet correct behandeld? Je hebt een klacht over je rechten? Je zit vast? De Klachtenlijn van het Kinderrechtencommissa­riaat helpt jou verder.