Het verhaal van Jamal

Foto van Jamal, buurtwerker

Dat herstelgeprek was heel belangrijk. Ze werden serieus genomen. 

Jamal is jeugdwerker en vertrouwenspersoon voor heel wat jongeren in een 'moeilijke' buurt. Jamal vertelt:

"Ik ben jeugdwerker in een nogal ‘moeilijke’ buurt. Een paar weken geleden werd een van onze jongens opgepakt door de politie.  Wat er juist gebeurd is, weet ik niet. Maar het begint dikwijls met een identiteitscontrole en onze gasten voelen dat aan als racisme en beginnen dan stoer te doen en dan zit het spel op de wagen. Maar deze keer was Azim serieus toegetakeld. Dat kon echt niet. Azim was heel kwaad en ook zijn vader wilde het hier niet bij laten. Toen hebben we de Klachtenlijn gebeld."

Wat deed de Klachtenlijn?

Jamal: "Azim had een lang gesprek met Inge, een medewerker van de Klachtenlijn. Inge legde uit dat Azim een klacht kon indienen bij de Dienst Intern Toezicht van de Politie. Azim heeft dan een brief geschreven. Inge van de Klachtenlijn heeft ook een brief geschreven. Om Azim te ondersteunen en ook om aan de diensten te vragen haar op de hoogte te houden. Een week of twee later werden we dan uitgenodigd op een gesprek. Azim, zijn vader, ik en ook Inge van de Klachtenlijn hebben toen een gesprek gehad met iemand van de Dienst Intern Toezicht. De agenten hadden toegegeven dat ze te ver zijn gegaan. En Azim gaf uiteindelijk ook wel toe dat hij ook door het lint is gegaan. Maar wat voor Azim en ook voor zijn vader vooral belangrijk was, is dat ze hierover een gesprek hebben gehad. Dat ze gehoord werden, en serieus genomen werden. Azim heeft kunnen uitleggen dat zijn woede voortkwam vanuit een gevoel van onmacht en frustratie. Vaak hebben deze jongeren het gevoel dat ze geviseerd worden, dat ze niet altijd even eerlijk behandeld worden. Natuurlijk is dat overdreven, maar het gebeurt wel en die gasten zijn daar zeer gevoelig voor. Dat 'herstelgesprek' was dus zeer belangrijk. Het toont ook eens andere kant van beide partijen."

 Stuur een klacht

Wat is en doet de Klachtenlijn?

De Klachtenlijn van het Kinderrechten­commissariaat is een Ombudsdienst. De Klachtenlijn luistert, onderzoekt klachten en bemiddelt.