Aanpak van spijbelen in het licht van het recht op onderwijs

Advies

Spijbelen is slechts voor een kleine minderheid van leerlingen een probleem. Louter bestraffen lost weinig op. De redenen waarom jongeren spijbelen moeten aangepakt worden: problemen thuis, groepsdruk en negatief schoolklimaat. Het recht op onderwijs, maar ook rechten in het onderwijs moeten centraal staan. Een efficiënt spijbelbeleid maakt deel uit van een veel ruimer schoolbeleid:

  • betrek leerlingen bij het opstellen van de regels op school,
  • zorg voor een warm, verwelkomend klimaat op school, ook voor de minder makkelijke leerlingen,
  • leg uit waar het CLB leerlingen kan ondersteunen,
  • betrek ouders bij de school, niet enkel in geval van problemen,
  • zet in op positieve leerlingenbegeleiding,
  • hou sancties uitzonderlijk en constructief.

Bezorgd

Dit advies bezorgden we aan de leden van de Commissie voor Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie van het Vlaams Parlement.

Gepubliceerd
op 28/042006 als Parl.St. Vl.Parl., 2005-2006, nr. 823/1 bijlage bij verslag

Recente adviezen

Advies
-

Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs

Van eind augustus 2023 tot begin december 2023 kreeg het Kinderrechtencommissariaat dubbel zo veel klachten als in de voorbije jaren over een heel schooljaar. De klachten die ons bereiken, tonen eens te meer aan dat structurele oplossingen nodig zijn.
Lees meer Lees meer
Advies
-

Garandeer gezonde schoolmaaltijden voor elk kind

Leerkrachten en schooldirecties in Vlaanderen kaarten al jaren aan dat kinderen met honger op school zitten. We vragen een Vlaams beleid dat scholen ondersteunt, van kleuter- tot secundair onderwijs, om leerlingen minstens 4 keer per week een kosteloze of betaalbare …
Lees meer Lees meer

Hoe komen onze adviezen tot stand?

Soms wijzen signalen over kinderrechtenschendingen op een structureel probleem. De wetgeving ontbreekt of ze is onduidelijk, inconsequent of in strijd met het kinderrechtenverdrag. Wij onderzoeken knelpunten, luisteren naar de stem van kinderen, jongeren, ouders en professionals en formuleren aanbevelingen in beleidsadviezen.